2025. gada 18. augusts

Latvijas Republikas Senāts: sakaru kvalitāte nav favorītisms

Latvijas Republikas Senāts ar galīgu un nepārsūdzamu spriedumu* atzinis, ka Finanšu ministrijas rīkotajā mobilo sakaru iepirkumā pretēji “Tele2” apgalvojumiem pasūtītājam ir tiesības noteikt savām vajadzībām atbilstošas iepērkamo pakalpojumu kvalitātes prasības, pat ja tas nozīmē, ka ne visiem tirgus dalībniekiem būs vienādas izredzes uzvarēt. Kā spriedumā norādījis Senāts, publiskajos iepirkumos pasūtītājam nav pienākuma ignorēt savas vajadzības un nolaist prasību latiņu līdz visu tirgus dalībnieku vienlīdzīgu iespēju līmenim, kas pašos pamatos būtu pretrunā konkurencei jeb patiesai sacensībai ar kvalitāti un cenu.

“Šis Senāta spriedums ir ne tikai juridiska, bet arī veselā saprāta uzvara. Tas skaidri apliecina – publiskajos iepirkumos uzvar tas, kurš spēj piedāvāt atbilstošu kvalitāti un kura pakalpojums vislabāk atbilst pasūtītāja vajadzībām, nevis tas, kurš visskaļāk bļauj. Lai uzvarētu, ir jāiegulda infrastruktūrā, tīklu modernizācijā un pakalpojumu kvalitātes uzlabošanā, nevis jābaida pasūtītāji ar tiesvedību un jāapšauba to vajadzības pēc noturīgiem sakariem. Šis lēmums apliecina, ka Latvijas tiesu sistēma spēj objektīvi un profesionāli aizstāvēt efektīvas konkurences principus, kas ir ekonomikas attīstības pamatā,” komentējot Senāta spriedumu vienā no pēdējo gadu nozīmīgākajiem publisko iepirkumu strīdiem, uzsver SIA “Latvijas Mobilais Telefons” prezidents Juris Binde.

 Saskaņā ar Senāta spriedumu par favorītismu nevar uzskatīt kādu kvalitātes kritēriju izvirzīšanu piedāvājuma vērtēšanai, pat ja visi pretendenti tajā nespēj piedāvāt vienlīdzīgu kvalitāti šādā kritērijā vai tikai tāpēc, ka informācijas pieejamības dēļ pasūtītājs varētu paredzēt, ka kādam no pretendentiem būs augstāks novērtējums. Piedāvājuma vērtēšanas kritēriji – bāzes staciju skaits, viesabonēšanas valstu skaits un partneroperatoru skaits, Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas veikto pakalpojumu kvalitātes mērījumi un datu pārraide 5G tīklā – ir ar iepirkuma priekšmetu saistīti kritēriji. 

 “Senātam nav šaubu, ka mobilo sakaru pārraides kvalitāti var ietekmēt dažādi ar vidi konkrētā vietā saistīti apstākļi vai pašas bāzes stacijas tehnoloģiskie risinājumi, kas, neskatoties uz vispārīgām datu pārraides iespējām, konkrētā vietā var pārraidi nodrošināt labākā vai sliktākā kvalitātē. Taču nekādi nav noliedzams tas, ka mobilie sakari var pastāvēt tikai tur, kur ir bāzes stacijas, un ja bāze staciju nav, sakari vispār nav iespējami. (..) Apgalvojums, ka šis kritērijs nav objektīvi saistāms ar pakalpojuma kvalitāti, acīmredzami neatbilst dzīves realitātei un fizikas likumiem, uz kuru pamata vispār notiek datu pārraide,” minēts Senāta spriedumā. 

 Ar šo spriedumu noslēdzas trīs gadus ilgusī tiesvedība, kas sākās Iepirkumu uzraudzības birojā un noslēdzās kasācijas instancē, Senātam secinot, ka nolikumā ietvertie vērtēšanas kritēriji neliecina par Finanšu ministrijas mērķi slēgt līgumu ar tās iepriekš īpaši izvēlētu pretendentu.  

papildu informācija:
Valdis Jalinskis | LMT Sabiedrisko attiecību daļas vadītājs
Mob. +371 29 248 645 | Ropažu iela 6, Rīga, LV-1039, Latvija www.lmt.lv

Dalīties ar saiti